Til Menu
Bedrøv Ikke Helligånden!
af Rick Renner

Og bedrøv ikke Guds Hellige Ånd, hvorved I er beseglet til forløsningens dag.
— Ef. 4:30.

For mange år siden, da jeg første gang studerede ordet "bedrøve" i Efeserbrevet 4:30, løb jeg hen til min bogreol og trak mit græske Nye Testamente frem for at finde ud af præcis, hvad ordet "bedrøv" betød. Jeg fandt ud af, at dette ord var taget fra det græske ord lupete. Dette overraskede mig, for ordet lupete er fra ordet lupe, som betegner en smerte eller sorg , som kun kan opleves mellem to mennesker, der elsker hinanden dybt.

Dette ord lupe ville normalt blive brugt til at forestille sig en mand eller kone, der har opdaget, at hans eller hendes ægtefælle har været utro. Som et resultat af denne utroskab er den forrådte ægtefælle chokeret, ødelagt, såret og bedrøvet på grund af den smerte, der følger med utroskab.

Dette fortæller os først og fremmest, at det forhold, der eksisterer mellem os og Helligånden, er dyrebart! Helligånden er dybt forelsket i os. Ligesom en forelsket tænker på, drømmer om og værdsætter den han elsker, længes Helligånden efter os, tænker på os, ønsker at være tæt på os og ønsker at åbenbare sig for os.

Men når vi handler som verden, taler som verden, opfører os som verden og reagerer på samme måde som verden gør, får vi Guds Ånd til at føle chok, såret og sorg. Ser du, når vi bevidst gør, hvad der er forkert, slæber vi Ham lige ind i syndens mose med os, fordi Han bor i os og går, hvor end vi går.

Helligånden overbeviste os om synd og bragte os til Jesus; så tog Han bolig i os, helligede os, gav os magt og forbliver trofast ved siden af for at hjælpe os. Så når vi bevidst går ind i synd, bedrøver det Ham. Ligesom en mand eller kone ville føle, der lige har opdaget, at hans eller hendes ægtefælle har begået utroskab, bliver Helligånden chokeret, når vi vanærer Han's nærvær i vores liv.

En lærd har oversat Efeserbrevet 4:30 på følgende måde:

"Hold op med at såre dybt og forårsage sådan ekstrem følelsesmæssig smerte til Guds Ånd, af hvem du er blevet beseglet indtil dagen for din forløsning."

Vi er nødt til at indse, hvor værdifuld Helligånden er i vores liv og ære Ham ved at sørge for, at vi lever et helligt og retskaffent liv. Hvis vores adfærd har været forkert, bør vi bekende vores synd og modtage renselse ved Jesu blod, så vi kan blive genoprettet til fællesskab med Guds Ånd.

Så før du går i gang med dine daglige pligter i dag, så stop op og spørg: "Helligånden, er der noget i mit liv, der volder dig sorg? Hvis der er, så afslør det for mig, så jeg kan ændre mig."

Min bøn for i dag
Herre, jeg beder dig om at tilgive mig for at tillade holdninger og handlinger i mit liv, som er vanære for dig. Jeg vil glæde dig mere end nogensinde før, så jeg beder dig om at hjælpe mig med at genkende de negative ting i mit liv, der forårsager dig smerte. Hjælp mig til permanent at gå fri af dem. Fra dybet af mit hjerte takker jeg dig for alt, hvad du har gjort indeni mig. Fra lige nu ønsker jeg at leve hvert øjeblik af mit liv med den hensigt at behage dig og aldrig at volde dig sorg igen.
Jeg beder dette i Jesu navn!


Min bekendelse for i dag

Fra i dag tager jeg valget om at gå væk fra alt i mit liv, der er mishageligt og vanhelligende for Helligåndens nærvær i mig. Jeg går væk fra enhver negativ tanke, ord og gerning, der har forsøgt at virke i mig, og som er vanærende for Ham. Jeg vender mig fra den anden retning for at gå en ny vandring og taler en ny tale, der viser respekt og kærlighed til Guds Ånd, som bor i mig.
Jeg erklærer dette ved tro på Jesu navn!


Spørgsmål at besvare

1. Er der nogen forkerte holdninger eller handlinger i dit liv, som sørger for Helligånden? Hvis ja, så skriv dem ned og bed om dem.

2. Er der nogen relationer i dit liv, som har en negativ effekt på dit forhold til Herren?

3. Hvilke ændringer skal du foretage i dit liv, for at du kan få ret og forblive ret med Gud?

OP